För att börja att komma igång med vår PostNord app till Shopify så måste du så klart ha ett konto hos PostNords portal. Du börjar sedan genom att skapa dig en Identifier och Key genom E-handelsfliken under eras Skicka Direkt Business sektion. Klicka på den här länken för att se en video om hur du kommer igång med allt detta.
Välj sedan Liveläge som du ser i nedan bild och se även till att börja ställa in storlek på fraktsedel du vill ha samt storlek på pappret.
Nästa inställning som kommer kallar vi Carrier Service API. Det är egentligen så Shopify kallar det så därför säger vi så också. Med denna inställning så kan du aktivera att visa ut fraktvalen i kassan som du satt upp via PostNord's portal och den kommer lista även paketboxar/utlämningsställen i er kassa. (Notera dock, att för att detta ska funka så måste ni antingen betala för er Shopify plan årsvis eller vara på planerna Advanced eller Plus).
- Ni kan här begränsa hur många antal utlämningsställen ni vill visa ut i kassan då vissa adresser kommer kunna ha väldigt många och som kanske då också ligger långt borta och inte är relevanta så kan det vara bra att begränsa antalet för att bara få de närmsta och visa dom.
-Ni kommer även kunna ställa in vilket språk Svenska/Engelska som ska visas för PostNord's val.
- Även en inställning för att validera postnumret eller ej när sökningen görs, vi rekommenderar att ni har den som "Ja".
Övriga inställningar och egentligen de viktigaste. Här kan du ställa in om du vill aktivera spårning, med det menas att när vi fått ett spårningsnummer från en Bokad (bekräftad) försändelse så markeras ordern som levererad i Shopify och spårningsnummer läggs in på ordern och ett mail går ut till kunden med spårningslänk.
- De två viktigaste inställningarna att tänka på är Auto-Synk och Auto-Bokning. Genom att ha båda två avställda menas med att du vill under Orderlistan i appen manuellt skapa din frakter som då också blir en obekräftad försändelse och du får via PostNord's portal bekräfta den, vi kommer då med en 5min interval att kontrollera status på dina försändelser för att få in spårningsnummer och fraktsedel pdf samt om du har vår AutoPrint paket att kunna automatiskt skriva ut till din skrivare.
- Väljer du att köra bara Auto-Synk så skapas bara en obekräftad försändelse i PostNord upp.
- Väljer du att köra Auto-Synk samt Auto-Bokning så skapas bekräftad försändelse i PostNord upp och du får en fraktsedel pdf direkt.
- Paketvikt är en generell inställning du kan ställa in för att sätta en vikt du vill att vi lägger på för ditt paket du lägger grejerna i väger som vi bör lägga på på den totala summan av vikten för ordern som är lagd.
Fraktar du utanför EU? Då är denna inställning kanske något för dig. Här kan du aktivera upp att det skall skapas ett CN22/23 tulldokument när vi skapar upp er bokade försändelse. Du fyller här i ditt EORI/Personal ID samt om ni har VOEC/IOSS nummer ska det även fyllas i. Ni kan även välja vilken Kategori ni vill ha på ert tulldokument (vanligast är dock att ni bör ha SALES OF GOODS)
Orderlistan
Här på orderlistan i appen så kan du se status för alla din ordrar, du kan även se ute till höger om det är en röd ikon med utropstecken då indikerar det att något gått fel när vi försökt skapa försändelsen mot PostNord. Du kan också som du ser på bilden nedan klicka på PDF och få en PDF av din fraktsedel som du kan skriva ut.
Du kan även under Flera åtgärder antingen skapa frakter i bulk genom att markera flera ordrar i taget, den kommer då att ta det val som kunden gjort i er kassa vid ordertillfället och funkar endast om du kör Carrier Service API aktiverat.
Du kan även Skriva ut fraktsedlar i bulk till din skrivare om du har vår plan för AutoPrint. Läs mer om hur du ställer in AutoPrint här.
ANNAT VIKTIGT:
Annat som är viktigt att tänka på för att era frakter ska bli korrekta är att ni ser till att ha vikt inställt på alla era produkter i er Shopify.
Välj sedan Liveläge som du ser i nedan bild och se även till att börja ställa in storlek på fraktsedel du vill ha samt storlek på pappret.
Nästa inställning som kommer kallar vi Carrier Service API. Det är egentligen så Shopify kallar det så därför säger vi så också. Med denna inställning så kan du aktivera att visa ut fraktvalen i kassan som du satt upp via PostNord's portal och den kommer lista även paketboxar/utlämningsställen i er kassa. (Notera dock, att för att detta ska funka så måste ni antingen betala för er Shopify plan årsvis eller vara på planerna Advanced eller Plus).
- Ni kan här begränsa hur många antal utlämningsställen ni vill visa ut i kassan då vissa adresser kommer kunna ha väldigt många och som kanske då också ligger långt borta och inte är relevanta så kan det vara bra att begränsa antalet för att bara få de närmsta och visa dom.
-Ni kommer även kunna ställa in vilket språk Svenska/Engelska som ska visas för PostNord's val.
- Även en inställning för att validera postnumret eller ej när sökningen görs, vi rekommenderar att ni har den som "Ja".
Övriga inställningar och egentligen de viktigaste. Här kan du ställa in om du vill aktivera spårning, med det menas att när vi fått ett spårningsnummer från en Bokad (bekräftad) försändelse så markeras ordern som levererad i Shopify och spårningsnummer läggs in på ordern och ett mail går ut till kunden med spårningslänk.
- De två viktigaste inställningarna att tänka på är Auto-Synk och Auto-Bokning. Genom att ha båda två avställda menas med att du vill under Orderlistan i appen manuellt skapa din frakter som då också blir en obekräftad försändelse och du får via PostNord's portal bekräfta den, vi kommer då med en 5min interval att kontrollera status på dina försändelser för att få in spårningsnummer och fraktsedel pdf samt om du har vår AutoPrint paket att kunna automatiskt skriva ut till din skrivare.
- Väljer du att köra bara Auto-Synk så skapas bara en obekräftad försändelse i PostNord upp.
- Väljer du att köra Auto-Synk samt Auto-Bokning så skapas bekräftad försändelse i PostNord upp och du får en fraktsedel pdf direkt.
- Paketvikt är en generell inställning du kan ställa in för att sätta en vikt du vill att vi lägger på för ditt paket du lägger grejerna i väger som vi bör lägga på på den totala summan av vikten för ordern som är lagd.
Fraktar du utanför EU? Då är denna inställning kanske något för dig. Här kan du aktivera upp att det skall skapas ett CN22/23 tulldokument när vi skapar upp er bokade försändelse. Du fyller här i ditt EORI/Personal ID samt om ni har VOEC/IOSS nummer ska det även fyllas i. Ni kan även välja vilken Kategori ni vill ha på ert tulldokument (vanligast är dock att ni bör ha SALES OF GOODS)
Orderlistan
Här på orderlistan i appen så kan du se status för alla din ordrar, du kan även se ute till höger om det är en röd ikon med utropstecken då indikerar det att något gått fel när vi försökt skapa försändelsen mot PostNord. Du kan också som du ser på bilden nedan klicka på PDF och få en PDF av din fraktsedel som du kan skriva ut.
Du kan även under Flera åtgärder antingen skapa frakter i bulk genom att markera flera ordrar i taget, den kommer då att ta det val som kunden gjort i er kassa vid ordertillfället och funkar endast om du kör Carrier Service API aktiverat.
Du kan även Skriva ut fraktsedlar i bulk till din skrivare om du har vår plan för AutoPrint. Läs mer om hur du ställer in AutoPrint här.
ANNAT VIKTIGT:
Annat som är viktigt att tänka på för att era frakter ska bli korrekta är att ni ser till att ha vikt inställt på alla era produkter i er Shopify.