PostNord By SYNKA+ - Shopify App

För att komma igÄng med vÄr PostNord-app för Shopify behöver du först ha ett konto i PostNords portal. Du börjar sedan med att vÀlja om du vill skapa en anslutning genom att klicka pÄ Slutför butiksanslutning knappen för att automatiskt koppla upp dig eller om ni redan tidigare har skapat en anslutning manuellt och har era Identifier och Key sÄ kan ni vÀlja Manuell anslutning för att fylla i dessa i fÀlten som dyker upp.

För automatisk anslutning klickar ni pÄ den svarta knappen vi nÀmnde tidigare och följer stegen i PostNord portalen. Har ni valt "Endast bokning" som integrationstyp sÄ kommer alla PostNord's val att automatiskt lÀggas till pÄ er anslutning och ni kan gÄ tillbaka till appen och kan gÄ vidare med att mappa upp era fraktalternativ ni har i er Shopify butik med ett av de fraktsÀtt ni vill skicka med hos PostNord.

Har ni dĂ€remot valt "FullstĂ€ndig setup" sĂ„ mĂ„ste ni först sĂ€tta upp de fraktsĂ€tt, priser och övriga regler ni vill ska gĂ€lla för att dĂ„ kunna fĂ„ ut t.ex. ombudsval i er kassa. (Notera att detta lĂ€ge fungerar endast om ni har det som heter Carrier Service API hos Shopify och att ni dĂ„ mĂ„ste ha Shopify's Grow plan eller högre för att kunna aktivera det). 

Nedan ser ni ett exempel pÄ om ni har Shopify basic och behöver mappa upp era regler via appens grÀnssnitt. Notera att hÀr har vi lagt in sÄ att den sistnÀmnda Àr tom i fÀltet för "Fraktmetod pÄ order" vilket innebÀr att allt som inte kunnat matchats kommer att gÄ som Varubrev Förstaklass.



NÀsta instÀllning kallas Carrier Service API. Det Àr faktiskt vad Shopify kallar det, vilket Àr anledningen till att vi ocksÄ refererar till det pÄ det sÀttet. Med denna instÀllning kan du aktivera visningen av fraktalternativ i kassan som du har konfigurerat via PostNords portal, och den kommer ocksÄ att lista ombud/upphÀmtningspunkter i din kassa. (Observera dock att för att detta ska fungera mÄste du antingen betala för din Shopify-plan Ärligen eller vara pÄ Advanced- eller Plus-planerna.)

  • HĂ€r kan du begrĂ€nsa hur mĂ„nga upphĂ€mtningspunkter du vill visa i kassan, eftersom vissa adresser kan ha ett stort antal av dem — vissa kan ligga lĂ„ngt bort och inte vara relevanta — sĂ„ det kan vara anvĂ€ndbart att begrĂ€nsa antalet till att endast visa de nĂ€rmaste.
  • Du kommer ocksĂ„ att kunna stĂ€lla in vilket sprĂ„k (svenska/engelska) som ska visas för PostNords alternativ.
  • Det finns ocksĂ„ en instĂ€llning för att validera postnumret under sökningen; vi rekommenderar att stĂ€lla in detta till "Ja".


Andra instĂ€llningar — och faktiskt de viktigaste. HĂ€r kan du vĂ€lja om du vill aktivera spĂ„rning. Det betyder att nĂ€r vi tar emot ett spĂ„rningsnummer frĂ„n en Bokad (bekrĂ€ftad) försĂ€ndelse kommer ordern att markeras som uppfylld i Shopify, spĂ„rningsnumret kommer att lĂ€ggas till i ordern, och ett e-postmeddelande med en spĂ„rningslĂ€nk kommer att skickas till kunden.

  • De tvĂ„ viktigaste instĂ€llningarna att övervĂ€ga Ă€r Auto-Sync och Auto-Booking. Genom att ha bĂ„da avstĂ€ngda betyder det att du vill manuellt skapa dina försĂ€ndelser frĂ„n Orderlistan i appen. Dessa kommer dĂ„ att bli obekrĂ€ftade försĂ€ndelser, och du kommer att behöva bekrĂ€fta dem via PostNords portal. Vi kommer sedan, med 5-minutersintervaller, kontrollera statusen pĂ„ dina försĂ€ndelser för att hĂ€mta spĂ„rningsnumret och fraktsedelns PDF. Om du har vĂ„rt AutoPrint-paket kan det ocksĂ„ automatiskt skriva ut till din skrivare.
  • Om du vĂ€ljer att endast anvĂ€nda Auto-Sync kommer en obekrĂ€ftad försĂ€ndelse att skapas i PostNord.
  • Om du vĂ€ljer att anvĂ€nda bĂ„de Auto-Sync och Auto-Booking kommer en bekrĂ€ftad försĂ€ndelse att skapas i PostNord, och du kommer att fĂ„ en fraktsedel PDF omedelbart.
  • Paketvikt Ă€r en allmĂ€n instĂ€llning dĂ€r du kan stĂ€lla in vikten pĂ„ sjĂ€lva förpackningen — lĂ„dan eller pĂ„sen du lĂ€gger artiklarna i — som vi kommer att lĂ€gga till den totala vikten av den placerade ordern.



Skickar du utanför EU? DÄ kan denna instÀllning vara för dig. HÀr kan du aktivera skapandet av en CN22/23 tullförklaring nÀr vi genererar din bokade försÀndelse. Du kan ange ditt EORI/Personnummer hÀr, och om du har ett VOEC/IOSS-nummer ska det ocksÄ fyllas i. Du kan ocksÄ vÀlja vilken Kategori som ska anvÀndas pÄ ditt tulldokument (vanligast bör du vÀlja SALES OF GOODS).



Orderlista

HĂ€r i orderlistan i appen kan du se statusen pĂ„ alla dina ordrar. Du kan ocksĂ„ se pĂ„ höger sida om det finns en röd ikon med ett utropstecken — detta indikerar att nĂ„got gick fel nĂ€r vi försökte skapa försĂ€ndelsen med PostNord. Du kan ocksĂ„, som visas i bilden nedan, klicka pĂ„ "PDF" för att fĂ„ en PDF av din fraktsedel, som du kan skriva ut.



Du kan ocksÄ, under Fler ÄtgÀrder, skapa försÀndelser i bulk genom att vÀlja flera ordrar samtidigt. Den kommer dÄ att anvÀnda det fraktalternativ som kunden valde i kassan och fungerar endast om du har Carrier Service API aktiverat.


Du kan ocksÄ skriva ut fraktsedlar i bulk till din skrivare om du har vÄr AutoPrint-plan. LÀs mer om hur du konfigurerar AutoPrint hÀr.



ANDRA VIKTIGA ANMÄRKNINGAR:
En annan viktig sak att tÀnka pÄ för att sÀkerstÀlla att dina leveranser behandlas korrekt Àr att se till att alla dina produkter i Shopify har en vikt angiven.