För att komma igÄng med vÄr PostNord-app för Shopify behöver du först ha ett konto i PostNords portal. Du börjar sedan med att vÀlja om du vill skapa en anslutning genom att klicka pÄ Slutför butiksanslutning knappen för att automatiskt koppla upp dig eller om ni redan tidigare har skapat en anslutning manuellt och har era Identifier och Key sÄ kan ni vÀlja Manuell anslutning för att fylla i dessa i fÀlten som dyker upp.
För automatisk anslutning klickar ni pÄ den svarta knappen vi nÀmnde tidigare och följer stegen i PostNord portalen. Har ni valt "Endast bokning" som integrationstyp sÄ kommer alla PostNord's val att automatiskt lÀggas till pÄ er anslutning och ni kan gÄ tillbaka till appen och kan gÄ vidare med att mappa upp era fraktalternativ ni har i er Shopify butik med ett av de fraktsÀtt ni vill skicka med hos PostNord.
Har ni dÀremot valt "FullstÀndig setup" sÄ mÄste ni först sÀtta upp de fraktsÀtt, priser och övriga regler ni vill ska gÀlla för att dÄ kunna fÄ ut t.ex. ombudsval i er kassa. (Notera att detta lÀge fungerar endast om ni har det som heter Carrier Service API hos Shopify och att ni dÄ mÄste ha Shopify's Grow plan eller högre för att kunna aktivera det). Nedan ser ni ett exempel pÄ om ni har Shopify basic och behöver mappa upp era regler via appens grÀnssnitt. Notera att hÀr har vi lagt in sÄ att den sistnÀmnda Àr tom i fÀltet för "Fraktmetod pÄ order" vilket innebÀr att allt som inte kunnat matchats kommer att gÄ som Varubrev Förstaklass.
NÀsta instÀllning kallas Carrier Service API. Det Àr faktiskt vad Shopify kallar det, vilket Àr anledningen till att vi ocksÄ refererar till det pÄ det sÀttet. Med denna instÀllning kan du aktivera visningen av fraktalternativ i kassan som du har konfigurerat via PostNords portal, och den kommer ocksÄ att lista ombud/upphÀmtningspunkter i din kassa. (Observera dock att för att detta ska fungera mÄste du antingen betala för din Shopify-plan Ärligen eller vara pÄ Advanced- eller Plus-planerna.)
HĂ€r kan du begrĂ€nsa hur mĂ„nga upphĂ€mtningspunkter du vill visa i kassan, eftersom vissa adresser kan ha ett stort antal av dem â vissa kan ligga lĂ„ngt bort och inte vara relevanta â sĂ„ det kan vara anvĂ€ndbart att begrĂ€nsa antalet till att endast visa de nĂ€rmaste.
Du kommer ocksÄ att kunna stÀlla in vilket sprÄk (svenska/engelska) som ska visas för PostNords alternativ.
Det finns ocksÄ en instÀllning för att validera postnumret under sökningen; vi rekommenderar att stÀlla in detta till "Ja".
Andra instĂ€llningar â och faktiskt de viktigaste. HĂ€r kan du vĂ€lja om du vill aktivera spĂ„rning. Det betyder att nĂ€r vi tar emot ett spĂ„rningsnummer frĂ„n en Bokad (bekrĂ€ftad) försĂ€ndelse kommer ordern att markeras som uppfylld i Shopify, spĂ„rningsnumret kommer att lĂ€ggas till i ordern, och ett e-postmeddelande med en spĂ„rningslĂ€nk kommer att skickas till kunden.
De tvÄ viktigaste instÀllningarna att övervÀga Àr Auto-Sync och Auto-Booking. Genom att ha bÄda avstÀngda betyder det att du vill manuellt skapa dina försÀndelser frÄn Orderlistan i appen. Dessa kommer dÄ att bli obekrÀftade försÀndelser, och du kommer att behöva bekrÀfta dem via PostNords portal. Vi kommer sedan, med 5-minutersintervaller, kontrollera statusen pÄ dina försÀndelser för att hÀmta spÄrningsnumret och fraktsedelns PDF. Om du har vÄrt AutoPrint-paket kan det ocksÄ automatiskt skriva ut till din skrivare.
Om du vÀljer att endast anvÀnda Auto-Sync kommer en obekrÀftad försÀndelse att skapas i PostNord.
Om du vÀljer att anvÀnda bÄde Auto-Sync och Auto-Booking kommer en bekrÀftad försÀndelse att skapas i PostNord, och du kommer att fÄ en fraktsedel PDF omedelbart.
Paketvikt Ă€r en allmĂ€n instĂ€llning dĂ€r du kan stĂ€lla in vikten pĂ„ sjĂ€lva förpackningen â lĂ„dan eller pĂ„sen du lĂ€gger artiklarna i â som vi kommer att lĂ€gga till den totala vikten av den placerade ordern.
Skickar du utanför EU? DÄ kan denna instÀllning vara för dig. HÀr kan du aktivera skapandet av en CN22/23 tullförklaring nÀr vi genererar din bokade försÀndelse. Du kan ange ditt EORI/Personnummer hÀr, och om du har ett VOEC/IOSS-nummer ska det ocksÄ fyllas i. Du kan ocksÄ vÀlja vilken Kategori som ska anvÀndas pÄ ditt tulldokument (vanligast bör du vÀlja SALES OF GOODS).
Orderlista
HĂ€r i orderlistan i appen kan du se statusen pĂ„ alla dina ordrar. Du kan ocksĂ„ se pĂ„ höger sida om det finns en röd ikon med ett utropstecken â detta indikerar att nĂ„got gick fel nĂ€r vi försökte skapa försĂ€ndelsen med PostNord. Du kan ocksĂ„, som visas i bilden nedan, klicka pĂ„ "PDF" för att fĂ„ en PDF av din fraktsedel, som du kan skriva ut.
Du kan ocksÄ, under Fler ÄtgÀrder, skapa försÀndelser i bulk genom att vÀlja flera ordrar samtidigt. Den kommer dÄ att anvÀnda det fraktalternativ som kunden valde i kassan och fungerar endast om du har Carrier Service API aktiverat.
Du kan ocksÄ skriva ut fraktsedlar i bulk till din skrivare om du har vÄr AutoPrint-plan. LÀs mer om hur du konfigurerar AutoPrint hÀr.
ANDRA VIKTIGA ANMĂRKNINGAR: En annan viktig sak att tĂ€nka pĂ„ för att sĂ€kerstĂ€lla att dina leveranser behandlas korrekt Ă€r att se till att alla dina produkter i Shopify har en vikt angiven.